Τρίτη 20 Απριλίου 2010

ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΓΑΘΑ

Τι συνιστά δημόσιο αγαθό;Για την ακρίβεια,τι είναι δημόσιο αγαθό;Ξέρω-ξέρω....οι περισσότεροι σπεύδετε να δώσετε ένα ορισμό βγαλμένο μέσα από τις διδαχές των καλών φιλολόγων σας.Ας καινοτομήσουμε εδώ(αναλαμβάνοντας και το ρίσκο μιας πιθανής βράβευσης από το Υπουργείο Παιδείας)ορίζοντας το δημόσιο αγαθό σύμφωνα με τους οικονομολόγους.
Σύμφωνα,λοιπόν,με την επιστήμη των οικονομικών δημόσιο αγαθό ορίζεται ως αυτό που η παραγωγή ,αναπαραγωγή, διανομή του βρίσκεται στη φροντίδα του κράτους ,ή καλύτερα,στη σφαίρα του δημόσιου βίου.Παραδοσιακά ιδιωτικές επενδύσεις δε σημειώνονταν σε τομείς ιδιαίτερα νευραλγικούς για το δημόσιο συμφέρον.Κι αυτό γιατί το δημόσιο αγαθό παρουσιάζει σημαντικά μειονεκτήματα για τον ιδιώτη επενδυτή:Δεν υπάρχει το δικαίωμα του αποκλεισμού και παρουσιάζει πολλές διαιρετότητες.Γενικά το ιδωτικό κεφάλαιο επενδύσεις σε δημόσια αγαθά δε συνήθιζε να επιχειρεί γιατί ο ορίζοντας απόσβεσης ήταν μακρινός και η έναρξη της κερδοφορίας ακόμα πιο μακρινή.
Στη σημερινή εποχή ,ο ορισμός αλλάζει.....Σε αυτή την εποχή λοιπόν-που κάποιοι κακοήθεις την ονομάζουν και νεοφιλελευθερισμό-το δημόσιο αγαθό ορίζεται ως άχθος που επιβαρύνει τους κρατικούς προϋπολογισμούς αυξάνοντας τα ελλείμματα,στερώντας πόρους από την πραγματική οικονομία,καθιστώντας το κράτος αντιπαραγωγικό.Ό,τι μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί,ιδιωτικοποιείται.Κάποια δημόσια αγαθά όμως δεν μπορούν να ιδωτικοποιηθούν σε απόλυτο βαθμό.Υγεία ,για παράδειγμα,και παιδεία για κάποιους λόγους δεν μπορούν να περάσουν σε ιδιωτικά χέρια.Το Κράτος εδώ φροντίζει να τα καταστήσει λιγότερο ζημιογόνα,μειώνοντας το ποσοστό χρηματοδότησης από τον προϋπολογισμό.Και κάνει και ένα βήμα παραπέρα.........ΤΑ ΚΑΘΙΣΤΑ ΜΟΧΛΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ.Μειώνοντας συστηματικά την ποιότητα τους ενθαρρύνει την επένδυση ιδιωτικού κεφαλαίου σε ιδιωτικά νοσοκομεία και σχολεία-άρα έχουμε ανάπτυξη.Ειδικά για τα σχολεία μας το σχέδιο δε έχει ξεδιπλωθεί ακόμα.Το πρώτο βήμα είναι η αξιολόγηση όπου εκεί θα επιτευχθεί η αντικειμενικοποίηση κάθε εκπαιδευτικής και μορφωτικής δραστηριότητας.Το δεύτερο βήμα είναι οι εισηγήσεις Μπαμπινιώτη.Πολλαπλές εξετάσεις ανά έτος σε περιφερειακό επίπεδο(διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα)ήδη από το γυμνάσιο.Τα δημόσια σχολεία μετατρέπονται σε κακά φροντιστήρια.Τα ιδιωτικά σχολεία με μακρά παράδοση σε αυτόν τον τομέα γίνονται τέλειοι προγυμναστές μαθητών για αυτές τις εξετάσεις,αυξάνεται η ζήτηση και εξαπλώνουν τις οικονομικές δραστηριότητες τους.Τα φροντιστήρια αναζωογονούνται καθώς αποτελούν επιλογή για τις πιο λαϊκές οικογένειες.Για να επιτύχει ο οικονομικός σχεδιασμός το κράτος διασφαλίζει το "καρότο": πανελλήνιες εξετάσεις, για τις οποίες ο μαθητής θα ψαρεύει μόρια από το γυμνάσιο πια.Τα δημόσια σχολεία που αποτυγχάνουν σε αυτό το race to the top δεν έχουν λόγο ύπαρξης αλλά δεν κλείνουν.Κι αυτό γιατί τα ιδιωτικά σχολεία δε δέχονται παρά μόνο τους καλούς μαθητές ενώ τα δημόσια, τα παιδιά των ευαίσθητων και φτωχών κοινωνικών ομάδων για κοινωνικοποίηση και καλλιέργεια δεξιοτήτων και....κουλουβάχατα.Αρκεί που ένας αντιπαραγωγικός τομέας,έστω και εμμέσως αλλά όχι τυχαίως,καθίσταται καταλύτης οικονομικής ανάπτυξης......... Καληνύχτα!

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους... φτωχοί!

Του ΓΙΑΝΝΗ ΞΑΝΘΟΥΛΗ


...Να ξαναγίνουμε φτωχοί. Όπως ήμασταν πάντα. Όπως οι ήρωες των παλιών
αναγνωστικών που οι γιαγιάδες έμοιαζαν με γιαγιάδες κι όχι με συνταξιούχες
πόρνες. Όπου οι μπαμπάδες επέστρεφαν το μεσημέρι για να καθίσει ΟΛΗ η
ελληνική οικογένεια στο τραπέζι και να φάει το σεμνό φαγητό -όσπρια
πεντανόστιμα και ζαρζαβατικά με μαύρο ψωμί μοσχοβολιστό- ενώ η γάτα και ο
σκύλος περίμεναν στωικά να 'ρθει η σειρά τους... Να ξαναγίνουμε φτωχοί όπως
ήμασταν πριν σαράντα και πενήντα χρόνια. Τότε που ονειρευόμασταν εν μέσω
γκρι, μπλε και μπεζ χρωμάτων, τότε που καμιά Ελληνίδα δεν φιλοδοξούσε να
γίνει ψευδοξανθιά, τότε που η λάσπη κολλούσε συμπαθητικά στα παπούτσια μας
και οι αυθεντικοί ζήτουλες βρίσκονταν έξω απ' τις εκκλησιές περιμένοντας το
τέλος της λειτουργίας και του μνημόσυνου. Να ξαναγίνουμε φτωχοί πλην
τίμιοι, χωρίς κινδύνους να ξεστρατίσουν οι αρχιμανδρίτες προς την ψηφιακή
παιδοφιλία. Να βρούμε ξανά τις σωστές μας κλίμακες χωρίς αγωνία
παρκαρίσματος και παχυσαρκίας. Να ξαναβρούμε τη γεύση του «μπατιρόσπορου»,
των ελαχιστοποιημένων αναγκών, να ανακαλύψουμε εκ νέου τον ποδαρόδρομο και
το συγκινητικό μοντέλο της «γυναίκας της Πίνδου». Μόνο με τέτοιες ηρωικές
διαδρομές ενδεχομένως να ακυρώσουμε το κόμπλεξ μας έναντι του Μπραντ Πιτ
και της Ναόμι Κάμπελ.

Να ξαναβρούμε -γιατί όχι- και τους παλιούς καλούς εχθρούς (κυρίως από τα
βόρεια) που σήμερα τους έχουμε σκλάβους στα παβιγιόν μας . Να ξετρελαθούμε
από την επικοινωνιακή μας υστερία με τα σιχαμένα κινητά τηλέφωνα που
κατάργησαν κάθε έννοια ιδιωτικής ζωής. Να σκάψουμε στις αυλές -όσοι έχουν
αυλές- και να κάνουμε παραδοσιακούς ασβεστόλακκους για να ασπρίζουμε τα
δέντρα έτσι για καλαισθησία και υγεία. Να βρούμε πάλι τη σημασία του
χώματος καταργώντας το καυσαέριο του επάρατου τρέχοντος πολιτισμού.

Να εφεύρουμε τις παλιές νοσοκόμες που σέρνονταν από σπίτι σε σπίτι
ρίχνοντας ενέσεις πενικιλίνης στα οπίσθια ολόκληρου του Έθνους. Να
προσδιορίσουμε ξανά την ντροπή και τον «σεβασμό» προσέχοντας το βλακώδες
λεξιλόγιο των τέκνων μας. Επιτέλους, όποιο τέρας βρίζει ή χρησιμοποιεί την
πάνδημη και πολυμορφική λέξη «ΜΑΛΑΚΑΣ» πάνω από εκατό φορές την ημέρα να το
μπουκώνουμε με «κόκκινο πιπέρι εξόχως καυτερό», όπως τον καιρό της
εξαίρετης φτώχειας μας .

Να μάθουμε να χρησιμοποιούμε τα κουλά μας χέρια σε δουλειές που σήμερα
δίνουμε του κόσμου τα λεφτά, όπως μεταποίηση ρούχων, αλλαγές γιακάδων στα
πουκάμισα, καρικώματα στις κάλτσες, υδραυλικές και σχετικές εργασίες. Να
απαγορευτεί διά ροπάλου το γκαζόν που για μας τους πρώην φτωχούς δεν
σημαίνει απολύτως τίποτα. Στη θέση του να φυτευτούν λαχανικά ή και
οπωροφόρα για να μην καλοσυνηθίζουμε την κάστα των μανάβηδων. Κάποτε ο
μαϊντανός, τα κρεμμύδια και τα σκόρδα ήταν τα βασικά καλλωπιστικά των κήπων
μας . Να επανακτήσουμε το κύρος μας, χρησιμοποιώντας βέργες κι
ό,τι τέλος πάντων απαιτούσε ο βασικός σωφρονιστικός κώδικας τα χρόνια της
περήφανης ανέχειας..

Ανώνυμος είπε...

Και η συνέχεια...

Σταματήστε τις ψυχολογίες και τις παραφιλολογίες για τα «τραύματα» των
παιδιών.

Μόνο λύσεις γήινες και πρακτικές -χωρίς ενστάσεις από τον Ρομπέν της
ευαισθησίας, τον ΣΥΡΙΖΑ- θα αποκαταστήσουν την τρέλα και το χάος που
υπαινίσσονται οι στατιστικές.

Να θυμηθούν οι Νεοέλληνες πως προέρχονται απ' τον Μεγαλέξανδρο, από τον
Μιλτιάδη, τον Αριστείδη και προφανώς απ' τον... Αλκιβιάδη, πράγμα που
σημαίνει ότι μπορούν να βάλουν σε ενέργεια τον «δίκαιο θυμό» αν συμπέσουν
με ληστές τραπεζών, περιπτέρων, σούπερ μάρκετ και κοσμηματοπωλείων. Κανένας
δισταγμός.. Τα παλιά χρόνια για ψύλλου πήδημα σε μπαγλάρωναν. Θυμήσου και
κόψ' τους τα χέρια ή και τα αχαμνά. Επιτέλους ας σταματήσουμε την ευρωπαϊκή
μας ψυχοπάθεια.. ΠΟΤΕ κανένας Έλληνας δεν έγινε σωστός Ευρωπαίος. Ούτε καν ο
Αβραμόπουλος ούτε καν ο Σημίτης και άλλοι τέτοιοι που μου διαφεύγουν. Απ'
τον καιρό που σταματήσαμε να θυμώνουμε σωστά, την πατήσαμε. Σταματήστε το
«ντόπινγκ» με το τσουλαριό των λαϊκών ασματομουλάρων. ΠΟΣΟΥΣ ΠΙΑ
ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ ΧΩΡΑ Η ΕΛΛΑΣ, κύριοι καναλάρχες της πλάκας; Δεν είναι καιρός
να ξεβρωμίσει ο τόπος απ' τους εκφραστές του τραγουδιστικού Κάμα Σούτρα;
ΠΟΙΟΣ θα μαζέψει τις ελιές στα περιβόλια όταν ο κάθε πικραμένος ονειρεύεται
να γίνει αφίσα στη Συγγρού; Ποιός θα καθαρίσει τη Συγγρού απ' το αίσχος της
καψουρικής ταπετσαρίας, κύριοι δήμαρχοι; Οι τραβεστί; Οι καημένες οι
τραβεστί έχουν άλλες υποχρεώσεις...

Μη φοβάστε τη φτώχεια. Η πατρίδα μας είναι ευλογημένη έστω κι αν δεν
παράγει λαμαρίνες αυτοκινήτων ή καλής ποιότητας νάρκες και όπλα για τους
τριτοκοσμικούς..

Θυμηθείτε την ευλογία του ελαιόλαδου, της κορινθιακής σταφίδας, του χαλβά
Φαρσάλων, των εσπεριδοειδών, της σαρδέλας και των λατρεμένων ραδικιών.
Λάδι, χόρτα, ελίτσες, λίγο τυρί και ψωμί ζεστό, να φρεσκάρουμε στο
μνημονικό μας το παλιό αναγνωστικό του Δημοτικού. Το ξέρω πως είναι ζόρι να
κόψουμε το σούσι απότομα, όμως ήρθε ο καιρός να αναβιώσουμε την όπερα της
πεντάρας, της δεκάρας και των άλλων χρηστικών μας αξεσουάρ. Μια δοκιμή
νομίζω πως θα μας πείσει...



ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΣ και ο θεός των μικρών πραγμάτων μαζί μας.

ΖΟΥΚΥΔΙΔΗΣ είπε...

Το γνωρίζω το κείμενο.Δεν είναι τωρινό αλλά σίγουρα είναι επίκαιρο.Καιρός είναι να πάρουν θέση και κάποιοι υγιείς πνευματικοί άνθρωποι.Ο Ξανθούλης είναι μια σπάνια περίπτωση ψυχσοσύνθεσης με τον ατταβίστικο σαρκασμό του τόπου που τον γέννησε.Ο ίδιος τόπος γέννησε τον γιο της Σεμέλης.Επιστροφή,λοιπόν,στη δική μας χρυσή εποχή του φτωχού πλην τίμιου Έλληνα.Αλλά κάθε χρυσή εποχή κρύβει εξωραϊσμούς.Θολώνει η κρίση με το πέρασμα των χρόνων.Σου μένουν αναμνήσεις που όλο και γλυκαίνουν μέσα στο μυαλό.Τα κακά παύουν να είναι όσο κακά ήταν.Να ξαναγίνουμαι Έλληνες όπως μάθαμε από τις διηγήσεις των παππούδων μας και των πατεράδων μας.Ναι....αλλά όχι με τη σινοποίηση μας.Για να βρώ τη ψυχή μου πρέπει να την καθαρίσω κι όχι να την ξεπουλήσω.Κάθαρση λοιπόν.

Υ.Γ. Γιατί αισθάνομαι ότι είμαι ο μόνος που έβλεπε στην πρώτη γενιά μεταναστών από τα γετονικά μας κράτη τον Έλληνα που έχασα;Γιατί δε μπορούσα να αισθανθώ μίσος αλλά μόνο γλυκόπικρα συναισθήματα;Μνήμες ίσως...;

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με την ανάγκη κάθαρσης. Βέβαια λόγω της πολυποίκιλης κρίσης που μαστίζει τον τόπο μας, αλλά και ένα μεγάλο μέρος του Δυτικού κόσμου τουλάχιστον, η κάθαρση, σε μια της μορφή, συντελείται απροσδόκητα, αναγκαστικά, βίαια και με πόνο. Μάλιστα δε γίνεται ξεκάθαρο γιατί συμβαίνει μια τέτοια κάθαρση και πού μας οδηγεί. Αλλά η ζωή επιβάλλει τους κανόνες της όταν δεν ακούμε τη φωνή της.
ΧΤΚ

Ανώνυμος είπε...

Σ΄ό,τι αφορά το ΥΓ της μοναξιάς, ξέρεις ότι δεν είναι έτσι όπως βλέπεις κι απ΄την ανάρτηση για το ρατσισμό. Είναι ζήτημα που θα΄ναι επίκαιρο για άλλα τόσα χρόνια ακόμη τουλάχιστον και πρέπει να μάθουμε να το αντιμετωπίζουμε σταθερά+μεθοδικά, ανθρώπινα+δημοκρατικά.

MLOG είπε...

...το δημόσιο αγαθό ορίζεται ως άχθος που επιβαρύνει τους κρατικούς προϋπολογισμούς αυξάνοντας τα ελλείμματα...
Γίνεται φανερό πλέον ότι το ΕΛΛΕΙΜΜΑ αποτέλεσε ΜΟΧΛΟ προώθησης γενικώτερων στρατηγικών:
(Από http://withinthemultitude.blogspot.com/2010/09/blog-post_24.html)
Η νεοφιλελεύθερη αντεπίθεση ήταν σε καθοριστικό βαθμό μια στρατηγική ανάκτησης του ελέγχου της γ ν ώ σ η ς των μισθωτών, σε μια περίοδο μάλιστα κατά την οποία οι τεχνολογικές μεταβολές και οι καινοτομίες είχαν επιταχυνθεί. Η εξατομίκευση της διανοητικής εργασίας, η εξαγορά με άμεσους και έμμεσους τρόπους των μισθωτών με υψηλές ειδικεύσεις, η ευέλικτη απασχόληση εργαζομένων εύκολα προσαρμόσιμων λόγω του υψηλού μορφωτικού τους επιπέδου, η προσπάθεια κατάργησης των συνδικαλιστικών οργανώσεων, αποτέλεσαν μόνιμα στοιχεία αυτής της στρατηγικής. Όπως και η συστηματική προσπάθεια κ α τ ά ρ γ η σ η ς του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και της έρευνας, και η μεταφορά σημαντικού μέρους της ερευνητικής δραστηριότητας στις επιχειρήσεις.

Αναγνώστες