Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2009

Προτάσεις Παιδαγωγικές κ Διδακτικές

Η εκλογή της νέας κυβέρνησης κι οι επικείμενες προγραμματικές δηλώσεις της στη Βουλή για την εξασφάλιση ψήφου εμπιστοσύνης, ανοίγουν ένα ευρύ πεδίο για διάλογο, και πάλι, με ουσιαστικές ιδέες και προτάσεις προς άμεση εφαρμογή ή απόρριψη.
Έτσι, παραθέτουμε νέες προτάσεις ή αναδιατυπώνουμε παλαιότερες ως συμβολή σε μια διαλογική διαδικασία που οφείλει να έχει σαφείς στόχους προς επίτευξη. Αυτό θα οδηγήσει στην υλοποίηση σχεδιασμών ή στο ξεκαθάρισμα θέσεων κ ιδεών με διακύβευμα μια κοινωνική πανστρατιά για την ανοικοδόμηση ενός βελτιωμένου εκπαιδευτικού συστήματος.

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Προτάσεις για αλλαγές, βελτιώσεις και τροποποιήσεις στα φιλολογικά μαθήματα του ΕΠΑΛ

Μετά την λήξη της σχολικής χρονιάς 2008-2009 έχει ολοκληρωθεί η σε πρώτη φάση λειτουργία του νέου θεσμού του ΕΠΑΛ και στις τρεις τάξεις του λυκείου αυτού. Αναφερόμαστε σ΄αυτήν την πρώτη φάση για να τονίσουμε ότι υπάρχουν πολλά για να γίνουν ακόμη ώστε ο θεσμός αυτός να λειτουργεί ομαλά, ουσιαστικά κι εποικοδομητικά.
Καταρχήν, δεν έχει αξιολογηθεί η περίεργη και δυσεξήγητη προσθαφαίρεση ειδικοτήτων μεταξύ ΕΠΑΛ κι ΕΠΑΣ, καθώς και η αποτελεσματικότητα της αυξομείωσης των ωρών των μαθημάτων γενικής παιδείας σε ΕΠΑΛ κι ΕΠΑΣ αντίστοιχα.
Πολύ περισσότερο οφείλουμε να μελετήσουμε την αξία και τον ουσιαστικό ρόλο των αναλυτικών προγραμμάτων και της διδασκόμενης ύλης των μαθημάτων, έτσι όπως διαμορφώνονται τώρα που και οι τρεις τάξεις λειτουργούν στο σύστημα ΕΠΑΛ. Επιπλέον, είναι ανάγκη να εξετάσουμε με ειλικρίνεια την αποτελεσματικότητα αυτού του διδακτικού σχεδιασμού σε ό, τι αφορά τη βελτίωση του μορφωτικού επιπέδου των μαθητών και να προχωρήσουμε στις απαραίτητες διορθώσεις με τόλμη και φαντασία, δίχως δογματισμούς, φόβο και πάθος.

Ανώνυμος είπε...

• Α τάξη
Έκφραση – Έκθεση:
Η ύλη του βιβλίου θεωρείται ασαφής ως προς την στοχοθεσία, με πολλούς πλατειασμούς. Λείπουν θέματα για παραγωγή λόγου διατυπωμένα με σαφήνεια και συνοδευτικά κείμενα ελκυστικά για το μαθητή της Α τάξης των Λυκείων. Απουσιάζει το «βιβλίο του καθηγητή», όπως αυτό της Β τάξης, με πρακτικές οδηγίες κι ιδέες για κάθε ενότητα και βέβαια στερούμαστε οδηγιών και κατευθύνσεων για τη χρήση του βιβλίου στην Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Νεοελληνική Λογοτεχνία:
Είναι προφανές ότι απαιτούνται σύγχρονα βιβλία ελκυστικά για τις γενιές των Η/Υ, στη διάταξη της ύλης και την εμφάνιση. Στο σημείο αυτό το βιβλίο της γλώσσας είναι πιο μπροστά παρά… τα χρονάκια του. Η συνοδεία δίσκου ακτίνας με οπτικοποιημένο ακουστικό υλικό για επιλεγμένα κείμενα κρίνεται απαραίτητη. Το περιεχόμενο του υπάρχοντος βιβλίου ακολουθεί τη λογική της Ιστορίας της Λογοτεχνίας υποχρεώνοντας τους 15χρονους να διδάσκονται αρκετά κείμενα σε μια δύσκολη γι΄αυτούς γλώσσα και μάλιστα «παρα-ελκυστική»…Το ότι διδάσκονται στη γλώσσα για τις γεωγραφικές και κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες δεν αποτελεί λόγο γι΄αυτήν την ταλαιπωρία. Είναι ανάγκη να εξετάσουμε σοβαρά αν είναι προτιμότερη η ανθολόγηση κειμένων από όλες τις περιόδους της Λογοτεχνίας μας με αντιπροσωπευτικά δείγματα κι η συνάντηση και πάλι με τους αρχαίους μεγάλους συγγραφείς σε μετάφραση.
Ιστορία:
Είναι ανάγκη να αντιμετωπιστεί ο μεγάλος όγκος της ύλης λόγω της πολύ μεγάλης έκτασης που καλύπτει (2000π.Χ. – 1453μ.Χ.). Διότι οδηγεί σε αποσπασματική προσέγγιση, προκαλεί αρκετές ασάφειες και σύγχυση ως προς την κατανόηση της ύλης, αν και είναι λίγο ή πολύ γνωστή από το γυμνάσιο, ακόμη κι από το Δημοτικό. Έτσι, χρειάζεται να προχωρήσουμε άμεσα στη μείωση των χρονικών περιόδων που διδάσκονται στην τάξη αυτή. Πιθανή καταληκτική χρονολογία μπορεί να είναι το 330 μ.Χ., ίδρυση Κωνσταντινούπολης, το 476μ.Χ., κατάλυση Δυτικού Ρωμαϊκού κράτους και έναρξη Μεσαιωνικής εποχής το 568μ.Χ., θάνατος Ιουστινιανού, ή το 1204 μ.Χ., πρώτη άλωση Κων/πολης κι αρχή του τέλους της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Αυτή η αλλαγή επιβάλλει κι αντίστοιχες αλλαγές στη 2η τάξη του ΕΠΑΛ και θέτει το ζήτημα του μαθήματος στη 3η τάξη του.
Η διδασκαλία επιβάλλεται να ακολουθεί τη μέθοδο της μελέτης ιστορικών πηγών, που παρατίθενται κυρίως στο σχολικό βιβλίο σε συνδυασμό με τη μελέτη κι άλλων σχετικών ιστορικών κειμένων, κυρίως μέσω διαδικτύου, με διαφορετική συχνά προσέγγιση του εξεταζόμενου θέματος. Με αυτήν τη διαδικασία αναπτύσσεται στους μαθητές η κριτική ικανότητα, η ικανότητα έρευνας, ανάλυσης, συνδυασμού και σύνθεσης. Επιτυγχάνεται πέρα από την κατοχή ιστορικών γνώσεων και η στροφή προς την τεχνική προσέγγισης και διαπραγμάτευσης της γνώσης.

Γιώργος Στάμος είπε...

To blog του σχολείου μας γίνεται όλο και πιο ουσιαστικό και χρήσιμο. Τώρα είδα πως τα παραπάνω σχόλια είναι συνέχεια της ανάρτησης του ΧΤΚ. Οι παιδαγωγικές και διδακτικές προτάσεις και υποδείξεις για βελτίωση του περιεχομένου σπουδών των ΕΠΑ.Λ. είναι εξαιρετικά σημαντικές και χρήσιμες. Έτσι πρέπει, όλοι εμείς οι απλοί εκπαιδευτικοί να παρεμβαίνουμε διορθωτικά στο σύστημα (δομή, λειτουργία και περιεχόμενο σπουδών) γιατί βλέπουμε αντικειμενικά και άμεσα τις αδυναμίες του και τις επιπτώσεις τους στους μαθητές μας. Αν δεν το κάνουμε εμείς, ποιος θα το κάνει;

Αλλά επειδή δεν μπορούμε να περιμένουμε οι δημοσιεύσεις μας στο διαδίκτυο να φθάνουν πάντα στους αποδέκτες, θα πρέπει οι προτάσεις μας για να λαμβάνονται υπόψη
και από τους νομοθετούντες να αποστέλλονται (επώνυμα πάντα) και με e-mail και με επιστολή και προς:

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΤΜΗΜΑ Γ΄,
Ανδρέα Παπανδρέου 37, 151 80 Μαρούσι
e-mail: t05sde11@ypepth.gr

και προς

Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Μεσογείων 396, 15341 Αγία Παρασκευή

Τμήμα Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

προς τον Πρόεδρο ή τον Αντιπρόεδρο που θα παραπέμψουν το θέμα στον αρμόδιο ή και απευθείας αν τον γνωρίζετε προς τον αρμόδιο σύμβουλο ή πάρεδρο.

Μπορείτε να βρείτε ονόματα, τηλέφωνα και e-mails παρέδρων και συμβούλων για πολλές ειδικότητες στην ιστοσελίδα http://www.pi-schools.gr/structure/index.php?ep=6.

Από ίδια πείρα σας λέω ότι πάντα δίνεται απάντηση στις γραπτές επιστολές και συχνά στα e-mails και μπορεί επίσης να σας καλέσουν στο Π.Ι. για να συζητήσετε αναλυτικότερα το θέμα της επιστολής με κάποιον αρμόδιο σύμβουλο ή πάρεδρο. Χωρίς φυσικά εγγυημένα αποτελέσματα.

Επίσης χρήσιμο είναι να δημοσιεύετε τις προτάσεις σας, επώνυμα πάντα, σε εκπαιδευτικές πύλες, blogs και sites (δικά σας ή άλλων συναδέλφων)για να υπάρχει ευρύτερη γνωστοποίησή τους και φυσικά για να αποτελούν έναυσμα παραπέρα επεξεργασίας και δημιουργικού διαλόγου.

Βέβαια φιλοδοξούμε το blog του σχολείου μας να γίνει ευρύτερα γνωστό ώστε να μη xρειάζονται οι παραπάνω κουραστικές διαδικασίες κοινοποίησης των θέσεών μας στους αρμοδίους, αλλά αυτό μάλλον θα αργήσει να γίνει.
Ας προσπαθήσουμε όμως τουλάχιστον ΟΛΟΙ οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας να το στηρίξουμε διαβάζοντας συχνά τις αναρτήσεις και τα σχόλια και ακόμη καλύτερα δημοσιεύοντας τις δικές μας προτάσεις.

Ας μην ξεχνάμε ότι ο σύλλογός μας το έφτιαξε και πρέπει να το στηρίξει.

vlemma είπε...

αυτο το "διακυβευμα"..
σχεδον παντα
το μπερδευα..
με το διακηδευμα...
(αδοκιμος ορος ,αλλα καταλαβαινεις τι θελει να πει κιολας..)

γιατι αραγε;;
ισως η μουσα του ποιητικου μου μυαλου..θελει κατι να μου πει..

ισως ...

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητή Χρύσω το σαββατόβραδο σας ήταν πραγματικά παραγωγικότατο!
Να ρωτήσω με το διακήδευμα υπονοείτε και κάτι σε κηδεία από το ρήμα κηδεύω; Μάλλον δεν αναφέρεστε στο κήδος, την φροντίδα, από το ρήμα κήδομαι, φροντίζω. Και πάλι δε νομίζω ότι είμαστε για κηδείες όσο για τα πανηγύρια...

LMRX είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Καλοδεχούμενες οι απόψεις κι οι προβληματισμοί σας αγαπητή, θα επανέλθω για σχολιασμό βεβαίως. Α! να μη ξεχάσω να αναφέρω ότι είστε καλοδεχούμενη, όπως κι όλοι οι συναδελφοι, για ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις και σχολία.
ΧΤΚ ΠΕ02.

Ανώνυμος είπε...

Παρουσιάζουμε το υπόμνημα που συντάξαμε το 2007-08 στο ΕΠΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ για τη λειτουργία εργαστηρίων για τα μαθήματα γενικής παιδείας με στόχο την αναβάθμιση της διδακτικής των μαθημάτων αυτών στα πλαίσια των ΕΠΑΛ, αλλά και της β/θμιας εκπ/σης γενικότερα. Το υπόμνημα στάλθηκε στο ΥΠΕΠΘ και την ΟΛΜΕ.
(ΧΤΚ)

YΠOMNHMA

Μετά την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, είτε με τη μορφή συγκεκριμένων μαθημάτων είτε ως διδακτικό μέσο και βοήθημα, έχουν προκύψει ποικίλες ανάγκες σε ό, τι αφορά την περαίωση της διδακτικής διαδικασίας.
Αυτές οι νέες συνθήκες επηρεάζουν, όπως είναι φυσικό, και τα φιλολογικά μαθήματα παρά το θεωρητικό χαρακτήρα τους. Παράγεται ένας πολύ ικανοποιητικός αριθμός οπτικοακουστικού υλικού και δημιουργούνται δυκτιακοί τόποι στο διαδύκτιο που καλύπτουν όλο το φάσμα των φιλολογικών μαθημάτων και δίνουν νέες δυνατότητες προσέγγισης της διδακτέας ύλης από τους μαθητές. Παρατηρείται σημαντική ενίσχυση του ενδιαφέροντος και της δημιουργικότητάς τους λόγω της εξοικείωσής τους με τις νέες τεχνολογίες, μέσω της οπτικοποίησης του διδασκόμενου μαθήματος και της δυνατότητας ανάπτυξης διαδραστικών σχέσεων με την ύλη, τους συμμαθητές και τον διδάσκοντα. Αλλά, ταυτόχρονα, ο καθηγητής αποκτά ένα υλικό πολύ βοηθητικό που συχνά “του λύνει τα χέρια”, προσελκύει τους μαθητές και αναβαθμίζει το μάθημά του.

Επομένως τίθεται επιτακτικά το ζήτημα της δυνατότητας να έχουμε άμεση πρόσβαση στα σύγχρονα, αλλά και στα πιο κλασικά μέσα διδασκαλίας, όπως και στα οπτικοακουστικά βοηθήματα των μαθημάτων μας αντιμετωπίζοντας πρακτικά αλλά σημαντικά ζητήματα όπως:
• Πώς και πού θα συγκεντρώνεται το υλικό που το ίδιο το υπουργείο στέλνει και που συχνά ετοιμάζεται με μεγάλη φροντίδα και μεράκι, αλλά οι αντικειμενικές συνθήκες στις σχολικές μονάδες εμποδίζουν την ουσιαστική χρήση και προώθησή του στους μαθητές;
• Πολλές φορές εκτός από τη χρήση τηλεόρασης, προβολέα βιντεοταινιών, δίσκων ακτίνας και προτζέκτορα, είναι αναγκαία η χρήση Η/Υ από το σύνολο της σχολικής τάξης, άρα η χρήση εργαστηρίου Η/Υ. Είναι γνωστό όμως τι συμβαίνει συχνά με τα εργαστήρια Η/Υ αφού εκτός των μαθημάτων πληροφορικής καλούνται να καλύψουν και τις αντίστοιχες ανάγκες των υπολοίπων διδακτικών αντικειμένων.

Με βάση τα προηγούμενα προκύπτει η ανάγκη συγκρότησης:
• Εργαστηρίου φιλολογικών ή θεωρητικών μαθημάτων, έτσι ώστε να συγκεντρώνεται όλο το εκπαιδευτικό υλικό(χάρτες, λεξικά, οδηγίες, οπτικοακουστικό υλικό του υπουργείου ή άλλο που συγκεντρώνεται από τη σχολική μονάδα). Ο υπεύθυνος του εργαστηρίου φροντίζει για την ομαλή λειτουργία, τον εμπλουτισμό, την πρόσβαση συναδέλφων και μαθητών και την ουσιαστική σύνδεσή του με την εκπαιδευτική διαδικασία.
• Αίθουσα οπτικοακουστικών και εποπτικών μέσων διδασκαλίας με παράλληλη δυνατότητα χρήσης ικανοποιητικού αριθμού Η/Υ για διαδραστικές και διαδυκτιακές εργασίες. Η αίθουσα χρησιμοποιείται από όλους τους διδάσκοντες σε συνεργασία με τον υπεύθυνο της αίθουσας. Οι δύο αυτές δραστηριότητες μπορούν και να συστεγάζονται ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν σε κάθε σχολική μονάδα. Επίσης, όπου υπάρχει βιβλιοθήκη, μπορεί να συστεγάζεται εκεί και η αίθουσα μέσων διδασκαλίας.
• Τομέα θεωρητικών μαθημάτων καθώς και τομέα θετικών στην Τεχνική εκπαίδευση, μετά από την αναβάθμιση που έχει συμβεί στα μαθήματα γενικής παιδείας μετά την εισαγωγή του θεσμού των ΕΠΑ.Λ. Θα συμβάλλει στην καλύτερη οργάνωση και απόδοση των μαθημάτων αυτών.

Ανώνυμος είπε...

Επικαιροποιώ απόψεις συναδέλφων σε που διατυπώθηκαν τον Φλεβάρη.
Ζουκυδίδης
Η μέχρι τώρα πορεία των φιλολογικών μαθημάτων στο ΕΠΑΛ μάλλον δεν χρειάζεται και τα πειστήρια των πρώτων πανελληνίων εξετάσεων για να πιστοποιήσει το λάθος σχεδιασμό.Η μεταφορά βιβλίων και ύλης από το Ενιαίο στο ΕΠΑΛ με το πρόσχημα της εξίσωσης των δύο σχολείων και της συμμετοχής των μαθητών της επαγγελματικής εκπαίδευσης στις εξετάσεις για τα ΑΕΙ είναι ένα ευφάνταστο θεωρητικό κατασκεύασμα που στερείται πραγματισμού.Είναι δε τόσο ευφάνταστο που σε τρομάζουν οι αρχικοί ευγενικοί στόχοι του.
Η αλήθεια όμως βρίσκεται αλλού.Οι μαθητές των ΕΠΑΛ προέρχονται από γυμνάσια που τους έκριναν ως κακούς μαθητές.Όσο κι αν καλλιεργούμε την πίστη ότι στην επαγγελματική εκπαίδευση μπορούν να διαγράψουν το «κακό» τους παρελθόν και να κάνουν νέα αρχή,τις περισσότερες φορές δεν είναι εφικτό.Κι αυτό γιατί ένα μέρος των μαθητών έρχεται για ευνοϊκότερη μεταχείρηση από τους καθηγητές σε σχέση με το Ενιαίο άρα η θέληση για μάθηση δεν υφίσταται .Η μάθηση υποκαθίσταται από τον ωφελισμό.Επιπλέον το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών κουβαλά μαζί με την ταμπέλα του ανεπαρκούς μαθητή για το Ενιαίο και ένα πλήθος γνωστικών κενών.Η ύλη και τα βιβλία του Ενιαίου συνταχθηκαν για να εξυπηρετήσουν άλλες ανάγκες και απευθύνονται σε μαθητές που διαθέτουν κάποιες βάσεις . Στο ΕΠΑΛ όμως ποιές ανάγκες εξυπηρετούν και σε ποιούς μαθητές απευθύνονται;
Θα παραμείνω προς το παρόν σε γενικές προτάσεις 
• Η επαγγελματική /τεχνική εκπαίδευση πρέπει να αυτονομηθεί σε σχέση με το γυμνάσιο.Η ύλη των μαθημάτωνδεν πρέπει να θεωρείται φυσική συνέχεια της ύλης του γυμνασίου.Οι βασικές αρχές των τριών τάξεων του γυμνασίου πρέπει να επαναλαμβάνονται με κάποιες προσθήκες .
• Η αναμόρφωση του προγράμματος δεν πρέπει να γίνει ξεχωριστά ανά μάθημα.Πρέπει να υπάρχει στα γενικά μαθήματα μια κοινή φιλοσοφία ως προς τους γενικούς στόχους και την επίτευξη τους(μαθηματικά,φιλολογικά,φυσική,κ.α.)
• Να περιοριστεί ο όγκος της ύλης ο οποίος δεν αφήνει κανένα περιθώριο για εμπέδωση .Η ύλη να διαμορφωθεί με γνώμονα την καλλιέργεια της αναλυτικής και συνθετικής σκέψης του μαθητή.Εαν υπάρχει κάποια ευαισθησία για την τεχνική εκπαίδευση αυτή πρέπει να φάνει στον τρόπο που προσπαθούμε να ετοιμάσουμε καινοτόμους και ευρηματικούς επαγγελματίες.
• Να υπάρξουν σαφείς οδηγίες και βοηθητικό υλικό προς τους εκπαιδευτικούς
Με ειδικότερες προτάσεις στη συνέχεια...........................................

17 Φεβρουάριος 2009 12:10 πμ

LMRX είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

Αναγνώστες