Δευτέρα 20 Ιουλίου 2009

Τα 3 Δ, Διακοπές, Διάλογος, Δεν έχει λεφτά

Την προηγούμενη βδομάδα ο Διάλογος για την παιδεία επανήλθε στην επικαιρότητα λόγω εξαγγελιών του κου ΥΠΕΠΘ για αλλαγές στις Πανελλαδικές, το Λύκειο και την Γ/βάθμια εκπαίδευση. Στον Διάλογο μετέχουν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΛΑΟΣ. Το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί την κυβέρνηση για τις υπουργικές εξαγγελίες. Ο υπουργός, μετά τις πρώτες δηλώσεις του για Λύκειο - Πανελλαδικές, εστιάζεται, σχεδόν αποκλειστικά, στο "άσχετο" θέμα των σχέσεων ΑΕΙ - ΑΤΕΙ και αναδιάταξη διάφορων τμημάτων ΑΤΕΙ κυρίως, θέμα εκτός Διαλόγου και για το οποίο δεν είχαν ενημερωθεί οι πρυτάνεις που μόλις είχαν συνεδριάσει και διατυπώσει τις θεσεις τους για το πρώτο ζήτημα. Μήπως γίνεται της κακομοίρας; Γιατί εδώ χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα. Είναι αυτή υπεύθυνη στάση προς το θεσμό του διαλόγου και τους συνδιαλεγομένους; Κι όλα αυτά προσθέτονται στο ότι τον Σεπτέμβρη θα βρεθούμε αντιμέτωποι και με άλλα πολύ σοβαρά, καυτά προβλήματα αφού δεν έχει λεφτά. Είναι αυτά που αφορούν τα οικονομικά, τα ασφαλιστικά, τα ιατροφαρμακευτικά, τα συνταξιοδοτικά και γενικότερα τα εργασιακά μας ζητήματα στο Δημόσιο, αλλά και στους υπόλοιπους κλάδους δουλειάς. Και μέσα σ΄αυτό το εκβιαστικό και ναρκωθετημένο από την ίδια περιβάλλον, η κυβέρνηση θα ζητήσει συναίνεση για "μεταρρυθμίσεις" στην Παιδεία;
Ε, όχι!!! Να μαζέψουν τα κομμάτια τους και σε άλλη παραλία για διακοπές διαρκείας αυτήν τη φορά. Μήπως και δούμε, εκτός από γαλάζια, και μια άσπρη μέρα...
ΧΤΚ

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Μόλις έφτασα στην... πρωτεύουσα και σας γράφω τα δικά μου.
Tο σχόλιο αυτό απευθύνεται στον Γιώργο,αλλά μας αφορά όλους, όσοι παρακολουθούμε την μπλογκοσυζήτηση ή συμμετέχουμε πιο ενεργά σ΄αυτήν. Το αναρτώ σ΄αυτό το κείμενο γιατί τονίζει αρκετά το πόσο σημαντικό είναι να δραστηριοποιηθούμε, όπως θέλει + μπορεί ο καθένας, αυτήν την κρίσιμη περίοδο. Θεωρώ επιτυχία ότι, έστω και τρεις, καταθέτουμε τις απόψεις μας
μες στο κατακαλόκαιρο. Μάλιστα, χαίρομαι που ο Διονύσης μπλογκάρει κανονικά παρά την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος που... του επιβλήθηκε!!! Και θεωρώ απολύτως λογικό + φυσιολογικό να συνεχίζεται αυτό κι απ΄όσους άλλους μπλογκάκηδες μας άφησαν φέτος. Ο τόπος αυτός είναι φιλόξενος + απευθύνεται σ΄όσους με ευθύνη κι αυτοσεβασμό επιθυμούν να εκφράσουν τη γνώμη τους για άμεσα ή έμμεσα εκπαιδευτικά ζητήματα, έτσι δεν είναι;;; Αλίμονο αν δεν εκφράζαμε από δω τις σκέψεις μας. Εμένα αυτό με γεμίζει, με προβληματίζει, μ΄ενεργοποιεί + με χαροποιεί και γίνεται πολύ περισσότερο όταν συναντώ τόσο ενδιαφέρουσες απόψεις όπως οι δικές σου Γιώργο για την αξιολόγηση + για τόσα άλλα. Κι αν μερικοί "ζηλεύουν" διαβάζοντας τα, ας δραστηριοποιηθούν με τη σειρά τους κι ας αφήσουν τις παλιμπαιδιστικές αντιδράσεις. Από την πλευρά μου θα προσπαθήσω να διατηρηθεί αυτός ο πυρήνας των σχολιαστών κι αρθρογράφων του μπλογκ, όπως διαμορφώθηκε απ΄την αρχή της προσπάθειας μας και βέβαια να διευρυνθεί. Μου αρέσει και το γουστάρω πολύ. Άντε γεια + τα ξαναλέμε.
ΧΤΚ

dion70 είπε...

Γράμμα προς τον ΧΤΚ…

Αγαπητέ ΧΤΚ,

Με χαρά βλέπω ότι συνεχίζεις με την ίδια θέρμη την προσπάθεια να διατηρήσεις αυτό το χώρο συζήτησης ζωντανό . Όσο για μένα , θα συνεχίσω να εκθέτω ιδέες ,απόψεις , καθώς και να παρακινώ από εδώ (και όχι μόνο)-σε όποια περιοχή και να βρίσκομαι – μέχρι να ανατείλει όχι μια γαλάζια μέρα ή μια αυγή με πράσινο ήλιο , αλλά……

•Μια άσπρη μέρα όπου τα σχολεία θα είναι χώροι καλλιέργειας της ψυχής και του νου των μαθητών ελεύθεροι για όλα τα παιδιά , ίσως και χωρίς το βραχνά των απουσιών …
•Μια άσπρη μέρα που τα σχολεία θα είναι ελεύθερα να επιλέγουν μόνα τους τα προγράμματα σπουδών τους , τους διδακτικούς και παιδαγωγικούς στόχους τους καθώς και τους κανονισμούς τους …
•Μια άσπρη μέρα με όλα τα σχολεία να παρέχουν ίδιας αξίας μόρφωση, χωρίς διαχωρισμούς σε πρώτης και δεύτερης κατηγορίας μαθητές …
•Μια άσπρη μέρα που κάθε σχολείο θα αυτοδιοικείται από τον σύλλογο των δασκάλων του , τους μαθητές και τους γονείς τους ,που θα συμμετέχουν ως ενεργοί πολίτες …
•Μια άσπρη μέρα που οι διάλογοι για την παιδεία θα ξεκινούν από τα παιδιά (αλήθεια τα ακούμε καθόλου ή τα ίδια απαξιώνουν να μας μιλήσουν , είτε γιατί τα καπελώνουμε είτε γιατί προσπαθούμε να τους επιβάλλουμε τη δικιά μας άποψη;) , τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν ενεργά στα σχολεία και τους γονείς . Όχι εκ των άνω από κάποιους «σοφούς» με άστοχες επιλογές θεμάτων προς συζήτηση …
•Μια άσπρη μέρα που η «αξιολόγηση» των μαθητών δεν θα είναι μια ξερή βαθμολογία που θα τα κατατάξει σε μια λίστα χωρίς νόημα , αλλά μια περιγραφή των ιδιαίτερων
χαρακτηριστικών τους ,των κλίσεων και ικανοτήτων τους….
•Μια άσπρη μέρα που η «αξιολόγηση» των καθηγητών δεν θα είναι μια απρόσωπη ανταλλαγή εγγράφων και συναντήσεις με συμβούλους που εμφανίζονται μια φορά το χρόνο , αλλά μια διαρκής επικοινωνία με τα παιδιά (μην ξεχνάμε πως αυτά «φτιάχνουν» το δάσκαλο ..) καθώς και ανάμεσα στο σύλλογο των εκπαιδευτικών του σχολείου για να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες και οι αδυναμίες στο διδακτικό έργο .

Μπορεί αυτή η άσπρη μέρα να αργήσει να έρθει . Αλλά είμαι σίγουρος ότι ο καθένας από μας μπορεί να κάνει κάτι ώστε επιτέλους να αρχίσει να φαίνεται στον ορίζοντα .


Φιλικά ,
Dion70

Γιώργος Στάμος είπε...

Όμορφο σχόλιο Dion, κατευθείαν στο στόχο, ελπίζω όλων μας. Επίκαιρο ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς. Αν μελετήσουμε (με αισιόδοξη ματιά) μία μία τις παραγράφους, θα δούμε ότι σχεδόν όλα τα παραπάνω είναι ΕΦΙΚΤΑ άμεσα από εμάς, σε ένα μεγάλο ποσοστό. Αρκεί να αναγνωρίσουμε ότι τα περισσότερα ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ από εμάς, το σύλλογό μας και τους μαθητές μας. Από αυτούς δηλαδή που είμαστε μέσα στην τάξη και δευτερευόντως από τους άλλους. Η άσπρη μέρα δεν θα έλθει ποτέ μέσω της πολιτείας και των εκτός τάξης νομοθετών, αυτοί δεν μπορούν να ξέρουν, να δουν, να νιώσουν αυτά που βιώνουμε στην τάξη, εμείς και οι μαθητές μας. Όσοι τους ... περιμένουν, θα πάρουν σύνταξη χωρίς να δουν καμία διαφορά. Και θα ρίχνουν εσαεί το φταίξιμο στο σύστημα.

Αντιγράφω: "Ο καθένας από μας μπορεί να κάνει κάτι ώστε επιτέλους να αρχίσει να φαίνεται (η άσπρη μέρα) στον ορίζοντα". Ας δουλέψουμε λοιπόν μόνοι μας, ας δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας μέσα στην τάξη, στο μάθημα όπως παρακάτω προσδιορίζεται εννοιολογικά, αλλά παράλληλα ας προτείνουμε στην πολιτεία (αν και άσκοπα συνήθως, το γράφω εκ πείρας) τεχνικές βελτιώσεις του εκπαιδευτικού συστήματος για να βοηθηθούμε στο έργο μας και για να εξαλειφθούν οι αδικίες και διακρίσεις σε βάρος των μαθητών μας. Ας γράφουμε δημόσια τις απόψεις μας, τουλάχιστον για να γίνεται σαφές ότι καταλαβαίνουμε, κρίνουμε, αξιολογούμε και προτείνουμε. Αν μάλιστα το κάνουμε πολλοί, ο ήχος δυναμώνει και ακούγεται καλύτερα, ίσως να πετυχαίνουμε τουλάχιστον τα πιο εξόφθαλμα λάθη να τα διορθώνουμε. Εξάλλου αυτό θέλουμε να κάνουν και οι μαθητές μας αργότερα στη ζωή τους. Να συζητούν, να κρίνουν, να κριτικάρουν, να προτείνουν, να απαιτούν.

Για να πετύχουμε τους στόχους μας ως εκπαιδευτικοί, πρέπει να αλλάξουμε και εμείς, να βελτιωθούμε και να εξελισσόμαστε συνεχώς προς το καλύτερο σαν άνθρωποι, άρα και σαν παιδαγωγοί. Και ας επαναπροσδιορίσουμε ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ την έννοια του μαθήματος σύμφωνα με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις. Δείτε παραπάνω στο σχόλιο του Dion: «Καλλιέργεια της ψυχής και του νου». Συνοπτική φράση που τα λέει όλα και σηματοδοτεί το μάθημα ως μια ενεργή διαδικασία αυτοβελτίωσης σε όλους τους τομείς. Αναλύω περισσότερο (κυρίως γι αυτό άλλαξα το σχόλιο ώστε να αποτελέσει βάση ενεργού προβληματισμού, προσθηκών, υποδείξεων, εξειδικεύσεων, διαφωνιών ….): Το μάθημα πρέπει να είναι μέσο ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ και ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ πνευματικών και ψυχικών δυνάμεων και εργαλείο διαμόρφωσης ολοκληρωμένης προσωπικότητας και καλλιέργειας μιας εσωτερικής αυτόνομης ηθικής προσωπικών αξιών που θα βοηθήσει τους μαθητές σε όλα τα στάδια της ζωής τους μετά το σχολείο να είναι άνθρωποι ώριμοι, μορφωμένοι, ιδεολόγοι, κοινωνικοί, έντιμοι, υπεύθυνοι, δημιουργικοί, πολιτισμένοι, με κριτική σκέψη, αυτοπεποίθηση, οικολογική συνείδηση και αισθητική. Θα τους βοηθήσει να αναπτύξουν χαρακτήρα που θα προβάλει ισχυρές αντιστάσεις σε παραβατικές συμπεριφορές, κοινωνικές διακρίσεις, καιροσκοπικές επιδιώξεις και βλαπτικές για την υγεία συμπεριφορές.
Σε πρακτικό επίπεδο, το μάθημα θα πρέπει να είναι μια διαδικασία αναζήτησης, αυτογνωσίας και ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων επικοινωνίας, λόγου, λήψης αποφάσεων και επίλυσης προβλημάτων. Θα πρέπει να προσφέρει πλατύ και επαρκές γενικό και ειδικό γνωστικό υπόβαθρο, δηλαδή σφαιρική μόρφωση και να αναπτύσσει τη δημιουργικότητα, αναλυτικές και συνθετικές ικανότητες καθώς και επαγγελματικές δεξιότητες. Πρέπει να αποτελεί μια ζωντανή διαδικασία αυτοαξιολόγησης και ανατροφοδότησης με στόχο τη συνεχή βελτίωση σε προσωπικό επίπεδο ώστε οι μαθητές να μπορούν να αντιμετωπίσουν μετά το σχολείο με επιτυχία τις προσωπικές και επαγγελματικές δυσκολίες που θα συναντήσουν στην απαιτητική κοινωνία. Να μην ξεχνάμε ότι στόχος είναι το μάθημα να είναι και ευχάριστο.

Έτσι το σύγχρονο μάθημα δεν πρέπει να είναι μόνο ένας μηχανισμός παροχής γνώσεων αλλά μια διαδικασία ουσιαστική, ενεργητική, ριζοσπαστική, εξελικτική. Για να είναι τελικά το «μάθημα» αποτελεσματικό ΜΑΘΗΜΑ ΖΩΗΣ. Αυτό χρειάζονται τα παιδιά μας. Και εμείς.

Η συνέχεια στο επόμενο σχόλιο (νέος περιορισμός του Blogger, σχόλια με 4000 χαρακτήρες).

Γιώργος Στάμος είπε...

Η απαραίτητη συνέχεια λοιπόν.
Ήδη ανέφερα ότι οι μαθητές μας είναι σημαντικοί παράγοντες επιτυχίας του σύγχρονου μαθήματος. Δεν είναι εύκολο. Πρέπει να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό, να αγωνισθούν για να ολοκληρώσουν την ολόπλευρη πνευματική, ψυχική και σωματική τους ανάπτυξη στη δύσκολη εφηβική ηλικία που ειδικά εδώ στα Άνω Λιόσια συνοδεύεται από πολλά προβλήματα, οικογενειακά, οικονομικά, κοινωνικά κ.ά. που δυσκολεύουν τις προσπάθειές τους. Να κοιτάξουν γύρω τους με σεβασμό το περιβάλλον που μεγάλωσαν και ζουν και να υποσχεθούν να το κάνουν καλύτερο για τα μικρά τους αδέλφια και τα παιδιά τους αργότερα. Να καταλάβουν ότι με την υποστήριξη και την αρωγή των καθηγητών τους, ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥΣ είναι το μέσο, ίσως το μοναδικό, που θα τους βοηθήσει ουσιαστικά να πετύχουν τους στόχους τους και να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι. Αλλά τίποτε στη ζωή μας δεν μας προσφέρεται έτοιμο. Να πεισθούν ότι πρέπει στην ηλικία αυτή να κοπιάσουν για όλα τα παραπάνω, να κάνουν πολλές προσωπικές θυσίες και το αποτέλεσμα θα τους ανταμείψει.

Και είμαι πολύ περήφανος που θα δηλώσω αυτό που πιστεύω. Στο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων υπάρχει έμψυχο υλικό, ΜΑΘΗΤΕΣ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ (περιλαμβάνω και τους συναδέλφους που … άλλαξαν σχολικό περιβάλλον αλλά ΕΙΝΑΙ εδώ ακόμη και μας στηρίζουν) που έχουν βαθιά επιθυμία και θέληση να κάνουν πράξη τα παραπάνω. Είμαι σίγουρος ότι μπορούν να πετυχαίνουν τους υψηλούς και ρεαλιστικούς στόχους τους και παράλληλα να χαίρονται και να εκτιμούν τη σχολική ζωή ακόμη και μέσα στα containers. Μετά από χρόνια, στον απολογισμό, θα θυμούνται σίγουρα με αγάπη και ίσως και νοσταλγία το σχολείο τους, το εφαλτήριο μιας αξιέπαινης και επιτυχημένης πορείας στη ζωή τους.

ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ.

Lambros είπε...

Αγαπητοι συναδελφοι παρακολουθω με ενδιαφερον τις αποψεις και τα σχολια σας.Θα ειμαι μαζι σας παρολο που και εγω θα βρισκομαι σε αλλο σχολικο περιβαλλον απο το Σεπτεμβριο. Χρηστο καλα τα λες, ραντεβου στο πεζοδρομιο απο τη νεα χρονια και στις δυναμικες κινητοποιησεις (εκτος και γινουν εκλογες και ικανοποιηθουν τα αιτηματά μας....χα-χα !(ονειρο θερινης νυκτος;) Διονυση και Γιωργο ωραια τα λετε. Η δυναμη βρισκεται μεσα σε μας στους εκπαιδευτικους για καθε αλλαγη προς το καλυτερο. Θα επανελθω....
Καλη συνεχεια σε ολους!

Αναγνώστες