Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

Tα ΜΜΕ συκοφαντούν τους εκπαιδευτικούς

Η κρυφή γοητεία του νεοναζιστικού λόγου
και η υλοποίηση της κυρίαρχης εκπαιδευτικής πολιτικής

Με ένα δημοσίευμα που το ύφος του θα ζήλευε ο Κασιδιάρης και το στήσιμο του ο Γκέμπελς, η εφημερίδα Έθνος επιδιώκει να προωθήσει τις απολύσεις και την αξιολόγηση στη δημόσια εκπαίδευση, να υποκινήσει τον κοινωνικό αυτοματισμό και να διοχετεύσει τον ηθικό πανικό στους κόλπους τής εκπαιδευτικής κοινότητας, συκοφαντώντας έναν από τους πιο ευαίσθητους κλάδους του δημοσίου, αυτόν των εκπαιδευτικών. Ο πυρήνας της λογικής του δημοσιεύματος κωδικοποιείται ως εξής: «αυτή τη στιγμή το 10% των εκπαιδευτικών είναι ψυχικά πάσχοντες, πράγμα το οποίο μπορεί να τους οδηγήσει στο να κάνουν κακό στα παιδιά μας. Πρέπει λοιπόν, να υπάρξει μια σκληρή αξιολόγηση που θα εντοπίσει και θα διώξει τους ψυχοπαθείς». Η συντάκτρια επικαλείται αγνώστου προελεύσεως και αμφιβόλου αξιοπιστίας στοιχεία και παραβιάζοντας κάθε αρχή δημοσιογραφικής δεοντολογίας, συντάσσεται με τις απόψεις νεοφασιστικών φορέων για την αντιμετώπιση των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων.

Τι να πρωτοπεί κανείς για το δημοσίευμα;
Πρώτα απ’ όλα ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται η ψυχική ασθένεια είναι πλήρως στερεοτυπικός και αναπολεί την εξόντωση των ψυχικά ασθενών που συντελούνταν στη χιτλερική Γερμανία: ο ψυχικά ασθενής δεν είναι ένας άνθρωπος που χρειάζεται υποστήριξη και μπορεί να εντάσσεται στην κοινωνία και την παραγωγή, αλλά ένα εν δυνάμει επικίνδυνο άτομο, πιθανός παιδόφιλος ή ακόμα και φονιάς… Αναφέρει ενδεικτικά το άρθρο: «Ο ένας στους δέκα εκπαιδευτικούς πάσχει από κάποιας μορφής ψυχική διαταραχή. Από απλή κατάθλιψη μέχρι και σοβαρά ψυχολογικά νοσήματα, που ενδεχομένως να τον οδηγήσουν με κατάλληλες συνθήκες, είτε σε βία μέσα στην τάξη, είτε στην τοξικομανία, είτε στον χώρο της παιδοφιλίας, της πορνογραφίας και της σεξουαλικής παρενόχλησης των ανυποψίαστων μαθητών». Υπάρχει μήπως εδώ κάποια ομοιότητα με το ναζιστικό λόγο για την ψυχική ασθένεια;
Από εκεί και πέρα σύμφωνα με τη λογική του δημοσιεύματος ο ασθενής είναι είτε τεμπέλης, είτε κάποιος «πονηρός» που αναζητεί τη θαλπωρή του δημοσίου: «Μέχρι στιγμής, αυτή η «κάστα ανθρώπων», που σημειωτέον, αν και γνωρίζει το πρόβλημά της αποδέχεται τον διορισμό, αντιμετωπίζεται από την πολιτεία σαν να μην υπάρχει». Ή λίγο πιο κάτω: «Όσοι από αυτούς (τους ψυχικά άρρωστους) «τσεκάρονται» εγκαίρως, τοποθετούνται κατευθείαν σε διοικητικές θέσεις στην εκπαίδευση και όχι σε σχολεία. Δεν είναι λίγοι, όμως, εκείνοι που ξεφεύγουν και διδάσκουν κανονικά». Είναι ολοφάνερη η αντιστροφή της πραγματικότητας και η διαγραφή μερικών κρίσιμων ερωτημάτων. Ο ψυχικά ασθενής μόνο που δεν παρουσιάζεται ως ένα πανούργο άτομο που βρίσκει έναν τρόπο να λουφάρει… Παραβλέπονται οι δικές του ανάγκες για εργασία, κοινωνική αποδοχή κλπ. Για το δημοσίευμα ο ψυχικά ασθενής δεν έχει πρόβλημα, αλλά είναι ο ίδιος πρόβλημα. 

Στο ίδιο πλαίσιο τονίζεται:  «Η οικονομική κρίση επιτείνει αυτήν την πίεση των εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα να πληθαίνουν τα περιστατικά που ο δάσκαλος βγάζει στην επιφάνεια... τις κρυφές του πλευρές!». Για τον συντάκτη του κειμένου είναι δεδομένο ότι στην εποχή της κρίσης και του ΔΝΤ δεν πρέπει να υπάρχει ίχνος κοινωνικής ευαισθησίας και πρέπει να απεμπολούνται όλες οι αρχές του κοινωνικού κράτους και των δημοκρατικών δικαιωμάτων. Καταλήγει στον κοινωνικό δαρβινισμό: όποιος ανταπεξέρχεται με μεγαλύτερη δυσκολία, πρέπει να ωθηθεί εκτός κοινωνίας. Φυσικά, ξεχνάει να θέσει ένα βασικό ερώτημα, που δεν είναι άλλο από το τι θα συμβεί σε έναν άνθρωπο που είναι ψυχικά ευάλωτος αν χάσει τη δουλειά του σε μια χώρα με 30% ανεργία. Ουσιαστικά το κείμενο υιοθετεί μια λογική καιάδα, καθώς ο άνθρωπος που δεν έχει αυξημένους ρυθμούς παραγωγικότητας ή έχει ορισμένες ιδιαιτερότητες πρέπει να καταδικαστεί στην εξαθλίωση. Όμως το κείμενο δεν σταματάει εδώ. Η έννοια της ψυχικής ασθένειας διευρύνεται τόσο πολύ ώστε να αγκαλιάζει ένα φάσμα συμπεριφορών, πλήρως απενοχοποιημένων σε όλες τις δημοκρατικές κοινωνίες: «Δεκάδες καταγγελίες για καθηγητές αδιάφορους, περίεργους ή που χρήζουν ψυχιατρικής βοήθειας δέχεται και ο Συνήγορος του Πολίτη». Αυτός που χρήζει ψυχιατρικής βοήθειας σχεδόν ταυτίζεται με τον «περίεργο» και τον «αδιάφορο».  
 
Φυσικά, από ένα τέτοιο άρθρο δεν μπορεί να λείπει το γκαιμπελίστικο στήσιμο, η παραβίαση βασικών κανόνων της δημοσιογραφικής δεοντολογίας και η υιοθέτηση βασικών αρχών της προπαγάνδας, που βασίζονται είτε στην αποσιώπηση είτε στη διαστρέβλωση στοιχείων. Τελείως αυθαίρετα και αντιεπιστημονικά η συντάκτης εντάσσει στο άρθρο ποσοστά που αναφέρονται είτε στο σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης, είτε στις χαμηλές προσδοκίες και το στρες που μπορεί να έχει ένας εργαζόμενος ο οποίος συντρίβεται μισθολογικά και εργασιακά. Παραβλέπει το γεγονός ότι το εργασιακό στρες συναντάται πολύ συχνά στο σύνολο των επαγγελματικών χώρων, ως απόρροια των πολιτικών λιτότητας ή ελαστικοποίησης της εργασίας. Ειδικότερα,  το άγχος είναι το δεύτερο σε συχνότητα αναφερόμενο πρόβλημα υγείας και επηρεάζει το 28% των εργαζομένων στην Ευρώπη. Προφανώς, σύμφωνα με τη λογική της «δημοσιογράφου» οι 34 αυτόχειρες της France telecom ορθώς αυτοκτόνησαν και ήταν δικό τους πρόβλημα. Παραβλέπει μάλλον η ίδια ότι ο κλάδος που διεθνώς επιδεικνύει τα υψηλότερα ποσοστά ψυχικών διαταραχών είναι αυτός των δημοσιογράφων και ότι το ταμείο τους, ο ΕΔΟΕΑΠ, έχει από τα υψηλότερα ποσοστά συνταγογράφησης ψυχοφαρμάκων. Εντούτοις κανείς δε διανοήθηκε να υποστηρίξει ότι πρέπει να απολυθούν οι δημοσιογράφοι με ψυχικά προβλήματα, ούτε βέβαια κανένας άλλος εργαζόμενος με ψυχικά προβλήματα. Είναι κατάκτηση της ανθρωπότητας, από τότε που σταμάτησαν οι λοβοτομές και οι συναφείς βάρβαρες πρακτικές, οι ψυχικά ασθενείς να εντάσσονται στην κοινωνία χωρίς διακρίσεις, αλλά φαίνεται ότι η ίδια αναπολεί την «ντροπή» της Λέρου.  
Ο γκαιμπελισμός δε σταματάει εδώ. Αναφέρει το άρθρο: «Εκπρόσωποι συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, στη διάρκεια του σχολικού έτους 2010-2011, προσέφυγαν στο ΣτΠ, καταγγέλλοντας ξυλοδαρμούς και ανάρμοστη, υβριστική συμπεριφορά εκ μέρους καθηγήτριας γυμνασίου και ζητώντας την απομάκρυνσή της από τη σχολική μονάδα, όπως και έγινε, ύστερα από διενέργεια ΕΔΕ». Κοινώς, αναφέρει ότι και με το υπάρχον νομικό πλαίσιο τέτοιες περιπτώσεις αντιμετωπίζονται! Παρόλα αυτά, το παράδειγμα δίνεται για να υποστηρίξει την «ανεπάρκεια» του συστήματος και την ανάγκη αξιολόγησης. Λες και μπορεί να υπάρξει κάποιο σύστημα που θα μαντεύει ποιος εκπαιδευτικός μπορεί να χάσει την ψυχραιμία του. Στο ίδιο πλαίσιο στο τέλος του άρθρου αναφέρονται «πέντε υποθέσεις σοκ». Στην πρώτη λέγεται ότι «Οι γονείς κατήγγειλαν περιστατικά βίας και ξυλοδαρμού, έκθεση σε κίνδυνο με αποβολές από την αίθουσα χωρίς επίβλεψη, ψυχολογική βία και εκφοβισμό στα νήπια. Τελικά η νηπιαγωγός απομακρύνθηκε». Και πάλι η συντάκτης του κειμένου χρησιμοποιεί για την επίρρωση των ισχυρισμών της ένα παράδειγμα που καταλήγει στην απομάκρυνση του εκπαιδευτικού... Τελικά η απομάκρυνση ενός εκπαιδευτικού δεν είναι και τόσο σπάνια, όσο ισχυρίζεται.

Υπάρχει όμως και συνέχεια. Η συντάκτης παρουσιάζει μια σειρά από περιστατικά για να πείσει τους αναγνώστες για τους τεράστιους κινδύνους που διατρέχουν τα παιδιά τους. Κοινή συνισταμένη όλων, η τραγική κατάληξη. Και εδώ εμφανής είναι η προσπάθεια να προκληθεί φόβος, προκειμένου να αποδεχτεί η κοινή γνώμη την κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική. Τι ξεχνάει να πει;  Ότι καμιά αξιολόγηση δε θα προβλέψει αν κάποιος σκοτώσει τη γυναίκα του, ή αν αποφασίσει να βλάψει τον εαυτό του διακόπτοντας τη φαρμακευτική του αγωγή ή κάνοντας χρήση ναρκωτικών. Αν μπορεί να το κάνει αυτό, μάλλον θα μιλάμε για μια ολοκληρωτικού τύπου διαδικασία, που θα μπορεί να στιγματίσει ανεξίτηλα ανθρώπους και να καταστρέψει ζωές και υπολήψεις. Παραγνωρίζει βέβαια εντελώς ότι αντίστοιχες καταστροφικές ή αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές καταγράφονται σε εργαζόμενους όλων των κλάδων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Φυσικά, από ένα τέτοιο άρθρο δεν θα μπορούσε να λείπει η παιδοφιλία και η σεξουαλική παρενόχληση. Η συντάκτης αναφέρεται στη δήθεν ατιμωρησία των παιδόφιλων και στο διεφθαρμένο καθεστώς που τους στηρίζει. Τι ξεχνάει; Ξεχνάει να πει ότι το εκπαιδευτικό κίνημα ποτέ δεν υπερασπίστηκε τέτοιες περιπτώσεις και ότι το υπάρχον πλαίσιο προβλέπει την αντιμετώπισή τους. Και θα τολμήσουμε να πούμε και κόντρα στο ρεύμα, ότι ξεχνάει επίσης να πει ότι και η συκοφάντηση, ή η καταστροφή της ζωής και της υπόληψης ενός ανθρώπου είναι και αυτές μέσα στη ζωή. Κοινώς, ότι είναι μια κατάκτηση του πολιτισμού μας, το ότι για να είναι ένοχος κάποιος δεν φτάνει η καταγγελία, αλλά χρειάζεται κα η απόδειξη του εγκλήματος… Μία από τις κλασικές συμβουλές που δίνεται, άλλωστε, στα αγγλοσαξονικά παιδαγωγικά εγχειρίδια είναι ότι ο καθηγητής δεν πρέπει να αγγίζει τους μαθητές του, ιδίως του άλλου φύλου, στην πλάτη για να μην βρεθεί κατηγορούμενος για σεξουαλική παρενόχληση, πράγμα που δείχνει πόσο περίπλοκα είναι μερικά θέματα. 

Συνοψίζοντας, έχουμε να κάνουμε με ένα άρθρο που προσπαθεί να διεγείρει τους φόβους των γονιών και να πατήσει πάνω στις διαδεδομένες προκαταλήψεις προκειμένου να υπερασπίσει την κυρίαρχη πολιτική. Επειδή κανείς δε θα ήθελε έναν ψυχοπαθή καθηγητή για τα παιδιά του, ειδικά αν αυτός ο άνθρωπος μπορεί να μετατραπεί σε έναν παιδόφιλο ή γενικότερα να τα βλάψει, πρέπει να παρθούν μέτρα. Ως πανάκεια για όλα αυτά προτείνεται η αξιολόγηση που θα ξετρυπώσει τους πανούργους ψυχοπαθείς και θα προστατεύσει τα παιδιά μας. Στο ίδιο πλαίσιο η πολιτική της Τρόικας που ζητάει απολύσεις και στη δημόσια εκπαίδευση, όχι μόνο εξωραΐζεται, αλλά λίγο πολύ παρουσιάζεται ως πολιτική κοινωνικά επιβεβλημένη που διορθώνει τις στρεβλώσεις των περασμένων δεκαετιών. Η συντάκτης του άρθρου είναι προφανέστατο  ότι εκτελεί διατεταγμένη υπηρεσία, σαν αυτή που εκτελεί η πλειοψηφία των ΜΜΕ την εποχή του Μνημονίου και ως εκ τούτου έχει αυξηθεί κατακόρυφα η αναξιοπιστία τους. Εμείς θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για το δημόσιο σχολείο (που δεν κινδυνεύει από τους εκπαιδευτικούς, αλλά από τις κάθε λογής τρόικες) σε συνεργασία με τα σωματεία του τύπου, απ’ τα οποία ζητάμε να καταδικάσουν και να απομονώσουν τέτοιες πρακτικές και να αγωνιστούμε μαζί για τη δημόσια παιδεία, τα εργασιακά δικαιώματα, την ανεξαρτησία της ενημέρωσης και την ίδια τη δημοκρατία.

ΑΘΗΝΑ, 11/12/2012,
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ  ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ
 & ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
--


6 σχόλια:

xtk είπε...


από την Εφημερίδα των Συντακτών
"Δάσκαλε, που… διαδήλωνες,
τι σου ΄μελλε να πάθεις"

Του Ιάσονα Παναγιωτόπουλου

Επιστροφή στην εποχή των πιστοποιητικών πολιτικών φρονημάτων των δημοσίων υπαλλήλων σηματοδοτεί η δίωξη που ασκήθηκε από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης κατά των δύο δασκάλων Ηλία Σμήλιου και Θανάση Αγαπητού.

Πρόκειται για την πρώτη εφαρμογή του νέου μνημονιακού νόμου για τους υπαλλήλους του Δημοσίου στη Θεσσαλονίκη, η οποία καθόλου τυχαία αφορά πολιτική δράση εργαζομένων εκτός υπηρεσίας.

Πριν από μερικές ημέρες οι αρμόδιες υπηρεσίες ξεκίνησαν ΕΔΕ εις βάρος των δύο δασκάλων για να διερευνηθεί η συμμετοχή τους στη μεγάλη λαϊκή κινητοποίηση κατά τη διάρκεια της παρέλασης της 28ης Οκτωβρίου του 2011 που εξελίχθηκε σε μαζική πορεία κατά της κυβέρνησης και του Μνημονίου.

Η κατηγορία αφορά «αναξιοπρεπή, ανάρμοστη ή ανάξια συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας». Ο Η. Σμήλιος και ο Θ. Αγαπητός είναι μεταξύ των 17 ανθρώπων στους οποίους έχει ασκηθεί μήνυση από την Εισαγγελία Θεσσαλονίκης (16/11/2011) με την κατηγορία της «παράνομης βίας» λόγω της παρουσίας τους μαζί με συλλόγους εκπαιδευτικών και χιλιάδων άλλων πολιτών στην παρέλαση της Θεσσαλονίκης. Μέχρι σήμερα ωστόσο δεν έχει οριστεί δικάσιμος για τη συγκεκριμένη υπόθεση.


Σύμφωνα με τον νέο δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου ξεκινούν άμεσα διαδικασίες
ΕΔΕ εις βάρος των εργαζομένων για τους οποίους εκκρεμούν δικαστικές -και όχι μόνο- υποθέσεις. Αυτές πλέον μπορεί να αφορούν ένα πλήθος κατηγοριών, από διοικητικές παραβάσεις μέχρι ανάρμοστη συμπεριφορά (χωρίς να προσδιορίζεται τι μπορεί να συνιστά ο συγκεκριμένος όρος), ακόμα και εκτός υπηρεσίας, όπως συμβαίνει στη συγκεκριμένη υπόθεση.

Σε περίπτωση που οι «κατηγορούμενοι» παραπεμφθούν στο πειθαρχικό, ταυτόχρονα τίθενται σε αργία και απομακρύνονται από τις θέσεις τους μέχρι τη διερεύνηση και το κλείσιμο της υπόθεσης.

«Το Μνημόνιο 3 μάς καθιστά δημοσίους υπαλλήλους υπό αίρεση, εν δυνάμει απολυμένους. Οι πειθαρχικές διώξεις δεν αφορούν διασπάθιση δημόσιου χρήματος ή ελλιπή άσκηση καθηκόντων. Αφορούν ξεκάθαρα την πολιτική και συνδικαλιστική μας δράση, γι” αυτό διωκόμαστε», τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο Η. Σμήλιος.


«Αυτές οι πρακτικές έχουν διπλό στόχο: από τη μια υπηρετούν την πολιτική των απολύσεων στο Δημόσιο και από την άλλη να σπείρουν φόβο και υποταγή σε όλους του εργαζομένους προκειμένου η κυβέρνηση να περάσει την αντιλαϊκή πολιτική της. Να είναι σίγουροι πως οι εργαζόμενοι θα αντιπαλέψουν και θα νικήσουν», καταλήγει ο Η. Σμήλιος.

Οι δύο δάσκαλοι δραστηριοποιούνται έντονα στους συνδικαλιστικούς και εργατικούς αγώνες της πόλης. Ο Θανάσης Αγαπητός μάλιστα πριν από λίγο καιρό είχε αθωωθεί για την υπόθεση των διαδηλώσεων στη ΔΕΘ κατά την παρουσία του Γιόαχιμ Φούχτελ στη Θεσσαλονίκη.


Οι σύλλογοι εκπαιδευτικών Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης ζητούν την άμεση παύση των πειθαρχικών και υπηρεσιακών διώξεων, ενώ καλούν τους συναδέλφους τους και τη ΔΟΕ να παρέμβουν και να υπερασπιστούν τους δύο δασκάλους.
11/12/2012
--

Ανώνυμος είπε...

Οι άνθρωποι, τις διαφορές που έχουν σε ζητήματα ιδεολογίας και πολιτικής τις λύνουν εν ζωή. Και τις λύνουν πάντοτε με πολιτικούς και ιδεολογικούς όρους. Δεν τις προσωποποιούν. Δεν ξεπέφτουν ποτέ στην εκδήλωση προσωπικής αντιπάθειας, πόσο μάλλον εμπάθειας, για τέτοια ζητήματα ακόμη και στις περιπτώσεις -που για άλλους λόγους- τέτοια αντιπάθεια μπορεί να υπάρχει. Αυτός πρέπει να είναι ο κανόνας, τουλάχιστον για όσους δηλώνουν κομμουνιστές, για όσους θέλουν ν' αλλάξουν τον κόσμο.

Κατάκτηση των ανθρώπων, από αρχαιοτάτων χρόνων, είναι ο σεβασμός του νεκρού. Ποτέ κανείς δεν ασχημονεί βλέποντας να περνάει από μπροστά του μια κηδεία, ποτέ δεν συμπεριφέρεται με μικρότητα σε βάρος ενός νεκρού, ποτέ δεν εκμεταλλεύεται τον θάνατο, την αναγκαστική σιωπή εκείνου που φεύγει για να τον μειώσει τώρα που δεν μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του, τις επιλογές του, την ιστορία του.
Αιώνες, επί αιώνων, από γενιά σε γενιά έφτασε ως τις μέρες μας η συνήθεια -που υποδηλώνει έναν απόλυτα υψηλό λαϊκό πολιτισμό- να αποχαιρετάμε τους νεκρούς υπογραμμίζοντας αυτά για τα οποία θεωρούμε πως άξιζαν να ζουν, εκείνα τα οποία μας πρόσφεραν, όλα όσα έκαναν και τα θεωρούμε αξιομνημόνευτα. Εδώ, οι ζώντες εκφράζουμε τον υποκειμενισμό μας. Έναν, όμως, αξιοπρεπή, βαθιά ανθρώπινο και πολιτισμένο υποκειμενισμό χωρίς μικρότητες, κακίες και εμπάθειες. Γι' αυτό και την ώρα του αποχαιρετισμού βάζουμε στην άκρη ό,τι δεν θεωρούμε σωστό, ό,τι είναι μικρό, ακόμη και αναξιοπρεπές, στην εν ζωή συμπεριφορά του νεκρού. Αυτό είναι όρος απαράβατος για κάθε σοβαρό άνθρωπο που σέβεται τον εαυτό του και τους άλλους. Πόσο μάλλον για έναν αγωνιστή υπέρ της αλλαγής της κοινωνίας που θέλει να δηλώνει πως οι ιδέες, οι αρχές και οι αγώνες του στοχεύουν και σ' έναν ανώτερο, από τον σημερινό, πολιτισμό. Σε μια ανθρώπινη κοινωνία.

Στις 20 Νοεμβρίου έφυγε από την ζωή ο συγγραφέας Χρόνης Μίσσιος. Ένας άνθρωπος που, με το λόγο και το έργο του ως συγγραφέας, είχε προκαλέσει αντικρουόμενες κρίσεις. Είναι αλήθεια πως, από ένα σημείο και μετά, η στάση του απέναντι στο ΚΚΕ δεν ήταν φιλική. Στους κομμουνιστές πολλές φορές οι απόψεις του προκαλούσαν οργή. Άνθρωπος αιρετικός κατά σύστημα, δεν χαριζόταν σε κανέναν, ανεξαρτήτως αν αυτό που ξεστόμιζε ή έγγραψε ήταν και το ορθό. Έτσι πίστευε, έτσι έπραττε. Είχε όμως αξιοθαύμαστη αγωνιστική ιστορία στην οποία κανείς δεν μπορεί να μην υποκλιθεί.....

Ανώνυμος είπε...

Η είδηση για τον θάνατο του Χρ. Μίσσιου φιλοξενήθηκε στο Ριζοσπάστη μέσα σε 93 λέξεις με τον τίτλο «Πέθανε ο Χρόνης Μίσσιος». Διαβάζουμε: «Απεβίωσε χτες, σε ηλικία 82 χρόνων, ο συγγραφέας Χρόνης Μίσσιος. Γεννημένος στην Καβάλα, από γονείς καπνεργάτες, έζησε τα παιδικά του χρόνια σε μια γειτονιά γεμάτη πρόσφυγες. Στα Γιαννιτσά, όπου τον στέλνει ο Ερυθρός Σταυρός, μαζί με άλλα παιδιά για να γλιτώσουν από την πείνα της Κατοχής, περνάει στο ΕΑΜ, ενώ πέρασε για λίγο και από το Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας. Με το έργο του βεβαίως στην πορεία δε στάθηκε στο πλευρό των λαϊκών αγώνων και της δράσης των κομμουνιστών, αφού δεν πίστευε στη διέξοδο της ταξικής πάλης, ενώ βρήκε ''στέγη'' στη λεγόμενη ''ανανεωτική'' Αριστερά».

Το σημαντικό δεν είναι οι λίγες λέξεις του Ριζοσπάστη για τον νεκρό. Το σημαντικό είναι αυτά που γράφονται με τόσο λίγες λέξεις. Και κυρίως αυτά που υπονοούνται. «Πέρασε για λίγο και από το Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας». Αν είναι δυνατόν!!! Καφενείο ήταν ο Δημοκρατικός Στρατός; Περίπατος ήταν ο εμφύλιος για να περάσει κανείς και να φύγει; Κι αφού πέρασε για λίγο, μετά που πήγε; Πήγε στον αντίπαλο; Έκανε διακοπές; Ιδιώτευσε;

Ο Μίσσιος οργανώθηκε στον Δημοκρατικό Στρατό στην Θεσσαλονίκη με το ξεκίνημα του εμφυλίου πολέμου. Κι όσοι δεν ξέρουν τι θα πει ΔΣΕ στις πόλεις τους πληροφορούμε πως ήταν καθημερινό καρτέρι με τον θάνατο. Τον συνέλαβαν το 1947, τον βασάνισαν και τον καταδίκασαν σε θάνατο. Επί 9 μήνες περίμενε κάθε πρωί να έρθουν να τον πάρουν για εκτέλεση. Φυλακισμένος έμεινε σε όλη τη διάρκεια του εμφυλίου και ποτέ δεν έπαψε να θεωρείται από τους συντρόφους κι από τους διώκτες του μαχητής του ΔΣΕ. Αν ισχύει για τον Μίσιο ότι «πέρασε για λίγο από τον ΔΣΕ», επειδή συνελήφθη και φυλακίστηκε, τότε αυτό πρέπει να ισχύει για όλους τους αντάρτες που έπεσαν στα χέρια του εχθρού.

Από το 1947 και μέχρι το 1962 ο Μίσσιος έζησε φυλακισμένος και εξορισμένος. Στο μικρό διάστημα 1962- 1967, που έζησε ελεύθερος, διετέλεσε στέλεχος της Νεολαίας ΕΔΑ και ηγετικό στέλεχος της Νεολαίας Λαμπράκη. Η Δικτατορία τον ξαναέστειλε στους γνώριμους τόπους των φυλακών και της εξορίας μέχρι το 1973. Τα πανεπιστήμια του Μίσιου ήταν οι τόποι εγκλεισμού του (Μακρονήσι, Άι- Στράτης, Αβέρωφ, Κέρκυρα, Κορυδαλλός, κ.ά.). Εκεί έμαθε γράμματα, ανάγνωση και γραφή, αφού ως παιδί είχε υποχρεωθεί να εγκαταλείψει το σχολείο στην Δευτέρα Δημοτικού.

Μια τέτοια αγωνιστική ιστορία ποιος μπορεί να μην την σέβεται; Ποιος μπορεί να μην την έχει ως παράδειγμα; Ποιος μπορεί να την αποσιωπά αντί να την διδάσκει στις νεότερες γενιές; Μόνο κάποιος που δεν έχει ίχνος αγωνιστικού ήθους και αγωνιστικής διαπαιδαγώγησης. Μόνο εκείνος που δεν διδάχτηκε τίποτα από την ιστορία του ΚΚΕ και δεν θέλει να διδαχτεί.

Το δημοσίευμα στον Ριζοσπάστη για τον θάνατο του Χρ. Μίσιου είναι προσβολή και για την εφημερίδα του κόμματος και για το ίδιο το κόμμα. Το ΚΚΕ των αγώνων και των θυσιών, με την ιστορία των 94 χρόνων ζωής και δράσης, με τους χιλιάδες νεκρούς και βασανισμένους αγωνιστές δεν μπορεί να είναι μίζερο και μνησίκακο, δεν μπορεί να συμπεριφέρεται προσβλητικά στη μνήμη των νεκρών, δεν έχει κανένα λόγο να τους μειώνει και να προσπαθεί να τους απαξιώσει, δεν μπορεί να έχει τέτοια ποταπά στοιχεία πολιτισμού. Το ίδιο ισχύει και για τον Ριζοσπάστη.

Ποιος επομένως ωφελείται όταν το πρόσωπο του κόμματος και της εφημερίδας του εμφανίζονται τόσο αποκρουστικά; Χωράει συζήτηση; Μόνο ο ταξικός εχθρός και οι πολιτικοί του αντίπαλοι.

Ποιος πλήττεται όταν οι κομμουνιστές εμφανίζονται μικροπρεπείς, μικρόψυχοι και μνησίκακοι; Μα φυσικά η υπόθεση της εργατικής τάξης, τα ιδανικά και οι αγώνες για μιαν άλλη κοινωνία με έναν ανώτερο πολιτισμό. Πλήττεται το ίδιο το όραμα του σοσιαλισμού.

Όχι! Ούτε το ΚΚΕ, ούτε ο Ριζοσπάστης, ούτε οι κομμουνιστές μπορούν να έχουν μια τόσο απεχθή εικόνα. Αυτή η εικόνα ανήκει σ' εκείνους που θέλουν να φέρουν το κόμμα, την εφημερίδα του και τα μέλη του στα δικά τους μέτρα.

xtk είπε...

Μαριάννα Τζιαντζή, Οι Άγνωστοι Στρατιώτες της παιδείας
http://littlepainting.blogspot.gr/

Όλη η Ελλάδα συγκλονίστηκε μαθαίνοντας για το θάνατο της δασκάλας των Τεχνικών στο 21ο Δημοτικό Σχολείο της Θεσσαλονίκης, που έπεσε από τα δέκα μέτρα στο κενό. Η Ελευθερία Ρούσου έχασε τη ζωή της όχι απλώς την ώρα του καθήκοντος, αλλά την ώρα της χαράς -για την ακρίβεια, την ώρα της προετοιμασίας για τη χαρά, για το χριστουγεννιάτικο στολισμό του σχολείου.

Ίσως θα έπρεπε πού και πού να μας συγκλονίζει και κάτι άλλο: η προσφορά του Άγνωστου Εκπαιδευτικού που δεν τον έχει καταπιεί η δημοσιοϋπαλληλική ρουτίνα, αλλά δίνει την ψυχή και το λογισμό του στα παιδιά. Χρειάστηκε ένας τραγικός θάνατος για να μάθουμε ότι η Ελευθερία ήταν μια καλλιτέχνιδα με προσωπικότητα, μια παιδαγωγός με κέφι και δημιουργικότητα, όπως λένε οι συνάδελφοί της και οι γονείς των μαθητών της.

Συγκλονιστική είναι η αδιαφορία των επίσημων ΜΜΕ -μια αδιαφορία που περνά στην κοινωνία- για την προσφορά του Άγνωστου Στρατιώτη της παιδείας, των εκπαιδευτικών που μάχονται για καλύτερα γράμματα, για καλύτερη ζωή. Σε όλη την Ελλάδα, σε κάθε πόλη, σε κάθε σχολείο υπάρχουν κάποιοι εκπαιδευτικοί σαν την Ελευθερία Ρούσου. Όμως έξω από την κοινότητα του σχολείου τους, οι άνθρωποι αυτοί δεν υπάρχουν. Το πολύ, για κάποια ΜΜΕ να υπάρχει ο δάσκαλος ο φτωχός, ο «κακομοίρης», όχι αυτός που αντιστέκεται στη συλλογική και ατομική κακομοιριά.

Φέτος, στην επέτειο του Πολυτεχνείου, σε ένα δημόσιο λύκειο της Κυψέλης, έγινε μια εκπληκτική γιορτή, που ψυχή της στάθηκε ένας άλλος Άγνωστος Στρατιώτης της παιδείας. Ο Θάνος Μικρούτσικος διηύθυνε τη μαθητική χορωδία και ορχήστρα και τραγούδησε μαζί με τα παιδιά, οι ίδιοι οι μαθητές μίλησαν για τον δικό τους Νοέμβρη, όμως η είδηση δεν έσπασε το φράγμα του Διαδικτύου.

Οι εκπαιδευτικοί σαν την Ελευθερία στην Τούμπα, σαν τον Μιχάλη στην Κυψέλη*, σαν τη νηπιαγωγό στη Λευκάδα** μάλλον είναι μειοψηφία. Όμως αυτές οι μειοψηφίες μπορούν να δώσουν σκοπό και πνοή στη μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών και των εφήβων, στη μεγάλη μουδιασμένη πλειοψηφία των ενηλίκων.
Ας μη μιλάμε λοιπόν για την «άτυχη δασκάλα», αλλά για το πόσο τυχεροί είναι οι άνθρωποι που κάποτε γνώρισαν αληθινούς δασκάλους.


* http://www.youtube.com/watch?v=HjZNSggmw1E&feature=plcp
** Πρόκειται για τη νηπιαγωγό στο Νυδρί που κόντεψε να τεθεί σε διαθεσιμότητα επειδή ανήρτησε στον τοίχο της αίθουσας τις ζωγραφιές «και» των Αλβανών μαθητών της, που είχαν ζωγραφίσει την ελληνική «και» την αλβανική σημαία για τη γιορτή της 28ης Μαρτίου.
--

Ανώνυμος είπε...

Αυτές τις μέρες

Αυτές τις μέρες
έστησε καρτέρι η παγωνιά
Χάνονται φίλοι
στους παγωμένους δρόμους
Αυτές τις μέρες
μας φοβερίζει το δάχτυλο του ανέμου
Δες πως μαλακώνει η έπαρση
[Ίσως η αυταπάτη ευδοκιμεί στη θαλπωρή]
Στο ξύλινο κρεβάτι
ακρωτηριάζει το όνειρο ο Προκρούστης,
καθώς η νύχτα επιμένει πολική
στο άστοργο λευκό του πάγου
Ποιος θα μιλήσει απόψε
για τις λευκές νύχτες;
Ο θάνατος θερίζει
άστεγους, άνεργους και μετανάστες
Να παραδώσουμε επιτέλους
τον ανθρωπισμό στο νόημά του
Γιατί αν παραβλέψεις έστω κι ένα άνθρωπο
Τι θα απομείνει απ τον ανθρωπισμό;
Ένας απλός ισμός σαν τόσους άλλους
Άδειο πουκάμισο
με λαμπερά παράσημα
να το φουσκώνει ο άνεμος
Μα η εξουσία επιμένει αποσάρκωση
Γι’ αυτό
αυτές τις μέρες νοστάλγησα
ανθρωπισμό ενσαρκωμένο

23 Δεκεμβρίου 2012,
Γιάννης Ποταμιάνος

xtk είπε...

Το Φλεβάρη του 2012 (Κόντρα, αρ. φύλλου 676), είχαμε αποκαλύψει ότι επί υπουργίας Α. Διαμαντοπούλου είχε ετοιμαστεί λίστα προγραφής 17.599 εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Σύμφωνα μ’ αυτή τη λίστα οι οργανικές θέσεις είναι 68.612 και ο αριθμός των μονίμων καθηγητών 86.211. Οπως ήταν φυσικό, το δημοσίευμα αυτό προκάλεσε μεγάλη ανησυχία στους καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Τώρα, με την παράγραφο Θ.2.2 του νόμου 4093/2012 (πολυνομοσχέδιο-εφιάλτης) ανακινείται ξανά ζήτημα υπεράριθμων εκπαιδευτικών, που οδηγεί σε αναγκαστικές μεταθέσεις τους σε όλη την Ελλάδα. Το πώς θα γίνουν οι μεταθέσεις και ποιος θα είναι ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα μετατεθούν υποχρεωτικά θα καθοριστεί με Προεδρικό Διάταγμα που θα εκδώσει ο υπουργός Παιδείας.

Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα του νόμου:«Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μετατίθενται: (α) Για το συμφέρον της εθνικής οικονομίας και την ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος και με δαπάνη του Δημοσίου από Διεύθυνση σε Διεύθυνση Εκπαίδευσης, από σχολείο σε σχολείο σε όλη την επικράτεια ανεξαρτήτως βαθμίδας εκπαίδευσης και οργανικής θέσης με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού σε περιπτώσεις υπεραριθμίας».

Πρέπει να επισημάνουμε ότι με τη διάταξη αυτή λέγονται μισόλογα περί υπεραριθμίας, ενώ με τη «λίστα Διαμαντοπούλου» ανεβάζουν τον αριθμό των υπεράριθμων σε 17.599. Υπεράριθμους προσπαθούν να δημιουργήσουν με τις συγχωνεύσεις σχολείων, με την αύξηση των μαθητών ανά τάξη και με την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Σε πρώτο στάδιο θα χρησιμοποιήσουν την απειλή απόλυσης εκπαιδευτικών, προκειμένου να δεχτούν οι τελευταίοι τις αναγκαστικές μεταθέσεις, ακόμη και σε περιοχές της Ελλάδας που είναι μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους και μακριά από τις οικογένειές τους. Επειδή οι τεχνοκράτες του υπουργείου Παιδείας ανεβάζουν τους υπεράριθμους σε 17.599, είναι σίγουρο ότι στους σχεδιασμούς της τρικομματικής κυβέρνησης είναι ο συνδυασμός των αναγκαστικών μεταθέσεων με τις μαζικές απολύσεις.

ΚΟΝΤΡΑ
pekp.gr

Αναγνώστες